Palendriai: pernai tik kūryba, šiemet ir tarptautinis festivalis
Alvydas GEŠTAUTAS
Pernai gabus Lietuvos akordeonistas, pasaulio taurės laimėtojas Martynas Levickis Palendrių šv. Benedikto vienuolyne surengė tarptautines jaunųjų profesionalių kompozitorių, kuriančių muziką akordeonui, kūrybos dirbtuves. Šiemet M. Levickis šį renginį ne tik pratęsė, bet ir papildė tarptautiniu muzikos festivaliu „Palendriai 2015“. Ši tarptautinė stovykla ir festivalis vyko rugpjūčio 14-22 dienomis.
Atidarymo koncerte, vykusiame Palendrių vienuolyne, dalyvavo Šiaulių jaunimo kamerinis choras „Atžalynas“, iš Vidsodžio kilusi solistė Živilė Ratinienė, akordeonistų kvintetas „Mozaika“. Kurtuvėnų dvaro ratinėje vykusiame koncerte „Akordeono metamorfozės“ grojo Kamila Olas iš Lenkijos. Kelmės dvaro svirno antrajame aukšte koncertą „Elektroniniai virpesiai“ surengė kitas atlikėjas iš Lenkijos Rafalas Lucas. Festivalis baigėsi šv. Benedikto vienuolyne Pasauline premjera. Joje atlikėjai iš Lietuvos, Lenkijos, Latvijos, Didžiosios Britanijos atliko kūrybinės stovyklos metu sukurtus kompozitorių kūrinius akordeonui, šiam bei pučiamiesiems bei styginiams instrumentams parašytas melodijas.
Pasaulinės premjeros koncertą pradėjo M. Levickis. Stovykloje kūrė devyni kompozitoriai, nors norą joje dalyvauti pareiškusiųjų buvo tris kartus daugiau. Tačiau norus ribojo Palendrių šv. Benedikto vienuolyno viešbučio patalpos. Pristatome kūrybinės stovyklos dalyvius.
Tom Green (Junktinė Karalystė, 28 m.) – Southamptono universitete studijavo kompoziciją ir elektrinės gitaros subtilybes. Jo domėjimasis roko ir fanko stiliaus muzika, persipinantis su šiuolaikinės klasikinės muzikos studijomis, įtakoja netradicinę jo kūrybos estetiką. T. Green kūrinius yra užsakę Velso Glamorgano festivalis, Aditi Singers, The Ligeti kvartetas, Francoise Green pianistų duetas, filmų „Clean“ ir „Wolf Pack“ kūrėjai bei Mayron kvartetas. Jis sukūrė du kūrinius Nacionaliniam Teatrui (D. Britanija), tarp kurių ir plataus pripažinimo susilaukęs kūrinys „Namai“. Šiuo metu T. Green kartu su Carol Ann Duffy kuria kamerinę operą.
Justina Šikšnelytė (Lietuva, 26 m.) – multiinstrumentalistė, šiuo metu studijuojanti Hagoje. 2013 m. ji įgijo kompozicijos bakalauro bei magistro laipsnius. Nuo 2013 m. Justina studijuoja specifinę P. Indijos Karnatik muziką ir jos naudojimą vakarietiškoje muzikoje. Kiekvienais metais nuo 2009 m. jos kūriniai buvo atliekami „Spring“ festivalyje, organizuojamame karališkosios Hagos konservatorijos. Justinos muziką atliko tokie garsūs olandų ansambliai kaip „Modelo 62“, Hagos „Slag Werk“, Naujasis Europos ansamblis, David Kweksilber bei karališkosios Hagos konservatorijos bigbendai.
Steinar Yggeseth (Norvegija, 28 m.) – Norvegijos muzikos akademijoje baigė bakalauro ir magistro studijas. Surengė keletą kūrybinių dirbtuvių bei koncertų kartu su Esbjerg ansambliu, Trondheimo simfoniniu orkestru, norvegų „Wind“ ansambliu bei radijo orkestru. 2012 m. jis tapo Naujosios muzikos kompozitorių valdybos nariu, kuri užsiima koncertų, kūrybinių dirbtuvių organizavimu, jaunų Norvegijos kompozitorių užsakymu.
Matija Andjelkovic (Serbija, 26 m.) – Belgrado muzikos fakultete jis baigė kompozicijos bakalauro studijas. Šiuo metu Matija yra kompozitorius, mokytojas, dirigentas ir atlikėjas. Jo muzika buvo atlikta „Festum“, KoMa festivaliuose bei 22-oje Tarptautinėje kompozitorių tribūnoje Belgrade. 2013 m. Matija buvo apdovanotas Belgrado muzikos fakulteto fondo „Josip Slavenski“ apdovanojimu už sukurtą „The Legend of The Sleepers – Trice and Dream“ baigiamąjį studijų kūrinį. Jis pelnė apdovanojimą už geriausią originalią muziką, skirtą vaikams. Šiuo metu kompozitorius dėsto privačioje vaikų dramos menų mokykloje bei diriguoja Belgrado kultūros namų studentų chorui.
Sofia Garcia Aleman (Ispanija, 20 m.) – jaunoji kompozitorė gyvena Las Palmase, Grand Kanarijos saloje. Šiuo metu konservatorijoje ji studijuoja kompoziciją. Prieš tai Sofia trejus metus mokėsi akordeono, o šiais metais Estijos muzikos ir teatro akademijoje studijavo pagal Erasmus mainų programą. Jos muzika buvo atliekama Kanarų saloje, Perez Galdos teatre, Alfredo Krauso koncertų salėje. Sofios sukurtą miniatiūrą smuikui ir akordeonui 2009 m. atliko muzikos ansamblis, o šiais metais Estijoje, metodistų bažnyčioje skambėjo nedidelės apimties kūrinys orkestrui.
Kristofer Svensson (Švedija, 24 m.) – Karališkame Stokholmo muzikos koledže 2013 m. baigė kompozicijos bakalauro studijas. Jis mokėsi shakuhachi technikos. Bandunge, (Indonezija) Kristofer mokėsi tradicinės muzikos, o būdamas Honkonge gilinosi į guqin instrumento technines galimybes. Šį rudenį kompozitorius sieks magistro laipsnio Japonijoje. Dauguma Kristoferio kūrinių pasižymi netikslia intonacija bei yra skirti netradicinei instrumentų sudėčiai. Labiausiai kompozitorius mėgsta dirbti su senaisiais vakarietiškais instrumentais: klavikordu, baroko laikotarpio instrumentais, fortepijonu, Azijos kraštams būdingais instrumentais.
Simas Sapiega (Lietuva, 25 m.) – šiuo metu studijuoja kompoziciją Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Prieš tai Prancūzijoje ir Izraelyje jis gilinosi į senąją muziką ir filosofiją. Ši patirtis atsispindi ir jo kūryboje.
Simon Eastwood (N. Zelandija, 30 m.) – Jo kūryba įtakoja tiek populiarioji kultūra, tiek europietiškasis modernizmas, o kartu ir Ramiojo vandenyno regiono kultūra. Spitalfields festivalyje įvyko viena jo kūrinių premjerų. N. Zelandijoje Simon studijavo ne tik kompoziciją, bet ir kontrabosą. Nors mokslus pradėjo vėlai, tačiau jis pelnė nemažai apdovanojimų. 2010 m. Londono Karališkoje muzikos akademijoje Simon įgijo magistro laipsnį, o Bulgarijoje, Turkijoje ir Dartingtone buvo reziduojančiu kompozitoriumi.
Raimunds Ungurs (Latvija, 24 m.) – 2011 m. baigė Daugpilio muzikos mokyklą bei pradėjo studijuoti atlikimo meną Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. „Bendradarbiavimas su kompozitoriais iš skirtingų šalių – mano pagrindinis siekis dalyvauti tarptautiniame muzikos festivalyje „Palendriai 2015“. Noriu pajausti vienuolyno dvasią, kurti muziką tokioje gražioje ir taikioje aplinkoje kaip ši, tuo pačiu savo kūriniams pasisemti įkvėpimo iš skirtingų atlikėjų“,– teigia latvių kompozitorius.
Po Pasaulinės premjeros į žiūrovus kreipėsi vyskupas Evaldas Kėvalas. Jis sakė, kad nuo seno bažnyčia ir muzika eina greta, nes tai giminingi dalykai. Pasak vyskupo, krikščionybei ir festivalyje skambėjusiai muzikai būdingas subtilumas, lyriškumas, dvasinis dosnumas.
Levickis paklaustas, kodėl renginiui pasirinko Palendrius, o ne ramų kurortą ar prie pušyno, ežero prisiglaudusią turizmo sodybą, atsakė, kad kūrybai reikia idealios tylos, ramybės, įkvėpimo. Benediktinų vienuoliai irgi vertina ramybę, tylą, todėl tarp jų ir kūrėjų nebuvo jokios priešpriešos.
– Mūsų stovykloje kuriamai moderniai muzikai reikia specifinių salių,– sakė renginio organizatorius. – Jai svirnas, vienuolynas ypač tinka. Kita vertus, tokių koncertinių patalpų Lietuvoje yra nedaug.
Levickis kalbėjo, kad modernizmas neatskiriamas nuo klausytojo vaizduotės, kuri priklauso ir nuo aplinkos.
Tuo įsitikinau ir pats. Kelmės dvaro svirne, kada R. Lucas be akordeono naudojo ir šiuolaikines elektronines priemones, susidarė įspūdis, jog šalia bėga žirgai, kudakuoja vištos, kriuksi kiaulė, į šalis laksto skiedros. Kai kas net išsigando, kad atlikėjui pradėjo trukdyti muziejaus darbuotojai, nes pamanė, kad jie įjungė žoliapjovę. Iš tikrųjų jos burzgesį pakeitė… akordeono ir elektronikos garsai. Palendriuose tarp bažnyčios skliautų akordeono, styginių, pučiamųjų instrumentų muzika asocijavosi su vargonų garsais.
Levickis ir šv. Benedikto vienuolyno vienuoliai nori ir toliau tęsti šią prasmingą tradiciją.
Rėmėjų būryje buvo Lietuvos kultūros taryba, žinomos šalyje verslo bendrovės. Tarp trijų informacinių rėmėjų buvo ir mūsų laikraštis.